6. Bedrijfsvoering

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Taakvelden
(Bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting 2024
primitief

Begroting
na wijziging

Rekening
2024

Verschil

0.4 Overhead

8.070

12.140

12.705

12.228

-477

0.5 Treasury

-785

-146

-1.078

-1.105

-27

0.61 OZB Woningen

-5.187

-5.411

-5.579

-5.571

8

0.62 OZB niet-woningen

-2.242

-2.269

-2.218

-2.165

53

0.64 Belastingen overig

10

-6

-7

-10

-3

0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds

-45.325

-46.990

-48.498

-48.512

-14

0.8 Overige baten en lasten

6

1.857

1

0

-1

 Totaal Saldo  6. Bedrijfsvoering

-45.453

-40.825

-44.674

-45.135

-461

Omschrijving

I/S

Bedrag

TV (Taakveld) 0.62 OZB niet-woningen

I

53

De tarieven voor de OZB 2024 zijn bepaald in december 2023. Na de berekening van het tarief kunnen de WOZ-waarden nog veranderen.
De werkelijke beschikte WOZ-waarde van de niet-woningen 2024 zijn hierdoor iets lager dan we destijds in de berekening hebben meegenomen, waardoor de opbrengst ook iets lager uitpakt.

TV 0.5 Overhead

De totale overhead van de gemeente Buren was in 2024 begroot op € 12.705.000. Het overgrote deel (79%) hiervan heeft betrekking op personeel en organisatie.
De onderschrijding van € 477.000 (3,8%) heeft diverse oorzaken:

ICT: De Omgevingsdienst Rivierenland zou in 2024 al overgaan naar een nieuwe werkomgeving met bijpassende licentiestructuur. Door interne ontwikkelingen bij de ODR is dit vertraagd wat een voordeel opleverde van onder andere € 78.000 op licenties, € 45.000 op de implementatie van de nieuwe omgeving en € 15.000 op de beveiliging. Dit zijn structurele lasten die ook voor 2025 al zijn begroot.

De bijdrage van de ODR is bepaald op basis van het aantal, op dat moment, actieve gebruikers. Het aantal gebruikers is toegenomen. Hierdoor ontvingen we een hogere bijdrage van € 20.000 dan van tevoren ingeschat.
De overige kleine afwijkingen bedragen totaal positief € 20.000.

I

-178

Personeel/inhuur: De opdrachtwaarde voor inhuur is in een aantal gevallen hoger ingeschat dan de werkelijke kosten. In dat geval zijn inhuurtrajecten eerder beëindigd of er zijn minder uren besteed dan vooraf was begroot. Bij het domein Ruimte zijn er ook inhuurkosten gedekt uit de subsidie klimaat en energie (€ 38.000) en konden we kosten toerekenen aan de eind 2024 geopende grondexploitaties (€ 79.000). Ook konden we meer uren en dus overhead toerekenen aan projecten of de exploitatie, waardoor er inhuurbudget niet is besteed (€ 50.000).

Het beschikbaar gestelde budget voor de ontwikkeling van de organisatie heeft door vertraging voor een voordeel van € 70.000 gezorgd. Daarnaast is er vanuit de domeinen intensief gestuurd op verzuimbegeleiding waardoor er ook minder aan inhuur uitgegeven hoefde te worden en dat is een mooie ontwikkeling.

I

-296

Storting voorziening verlofsparen: Deze voorziening bevat de berekende waarde van de uren die conform de CAO ingezet kunnen worden voor het verlofsparen. Met verlofsparen kunnen medewerkers een langere periode verlof nemen. Afhankelijk van de ontwikkeling van het aantal uren moet de voorziening worden aangepast. We hebben nu een storting in deze voorziening nodig vanwege een toename van het aantal spaarverlof uren in 2024.

I

107

Voorziening dubieuze debiteuren: Jaarlijks worden de oude openstaande vorderingen van gemeente Buren beoordeeld. Bij deze analyse hebben we alle openstaande algemene vorderingen opnieuw beoordeeld op haalbaarheid van innen. De voorziening kunnen we met € 159.280 verlagen. Dit komt met name doordat we oude openstaande vorderingen alsnog hebben ontvangen of betalingsafspraken hebben kunnen maken.

I

-159

Overige verschillen

I/S

12

Totaal

-461

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2025 13:42:06 met de export van 05/27/2025 13:27:20