Wat heeft het gekost?
Overzicht programma (bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Begroting 2024 primitief | Begroting na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.196 | 15.854 | 14.833 | 14.535 | -298 | |
0.4 Overhead | 16.396 | 13.286 | 13.995 | 13.812 | -183 | |
0.5 Treasury | 15 | -86 | -2 | 3 | 6 | |
0.61 OZB Woningen | 501 | 476 | 567 | 533 | -35 | |
0.62 OZB niet-woningen | 115 | 70 | 71 | 71 | 0 | |
0.64 Belastingen overig | 161 | 118 | 117 | 116 | -1 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | 0 | 133 | 84 | 0 | -84 | |
0.8 Overige baten en lasten | 6 | 1.857 | 1 | 0 | 0 | |
Baten | -62.649 | -56.679 | -59.507 | -59.670 | -162 | |
0.4 Overhead | -8.326 | -1.146 | -1.290 | -1.583 | -294 | |
0.5 Treasury | -801 | -60 | -1.076 | -1.109 | -32 | |
0.61 OZB Woningen | -5.689 | -5.886 | -6.146 | -6.104 | 43 | |
0.62 OZB niet-woningen | -2.356 | -2.340 | -2.289 | -2.236 | 53 | |
0.64 Belastingen overig | -152 | -124 | -124 | -126 | -2 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | -45.325 | -47.123 | -48.582 | -48.512 | 70 | |
Saldo taakvelden | -45.453 | -40.826 | -44.674 | -45.135 | -460 |
Taakvelden | Rekening | Begroting 2024 | Begroting | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | 8.070 | 12.140 | 12.705 | 12.228 | -477 | |
0.5 Treasury | -785 | -146 | -1.078 | -1.105 | -27 | |
0.61 OZB Woningen | -5.187 | -5.411 | -5.579 | -5.571 | 8 | |
0.62 OZB niet-woningen | -2.242 | -2.269 | -2.218 | -2.165 | 53 | |
0.64 Belastingen overig | 10 | -6 | -7 | -10 | -3 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | -45.325 | -46.990 | -48.498 | -48.512 | -14 | |
0.8 Overige baten en lasten | 6 | 1.857 | 1 | 0 | -1 | |
Totaal Saldo 6. Bedrijfsvoering | -45.453 | -40.825 | -44.674 | -45.135 | -461 |
Omschrijving | I/S | Bedrag |
---|---|---|
TV (Taakveld) 0.62 OZB niet-woningen | I | 53 |
De tarieven voor de OZB 2024 zijn bepaald in december 2023. Na de berekening van het tarief kunnen de WOZ-waarden nog veranderen. | ||
TV 0.5 Overhead | ||
De totale overhead van de gemeente Buren was in 2024 begroot op € 12.705.000. Het overgrote deel (79%) hiervan heeft betrekking op personeel en organisatie. | ||
ICT: De Omgevingsdienst Rivierenland zou in 2024 al overgaan naar een nieuwe werkomgeving met bijpassende licentiestructuur. Door interne ontwikkelingen bij de ODR is dit vertraagd wat een voordeel opleverde van onder andere € 78.000 op licenties, € 45.000 op de implementatie van de nieuwe omgeving en € 15.000 op de beveiliging. Dit zijn structurele lasten die ook voor 2025 al zijn begroot. | I | -178 |
Personeel/inhuur: De opdrachtwaarde voor inhuur is in een aantal gevallen hoger ingeschat dan de werkelijke kosten. In dat geval zijn inhuurtrajecten eerder beëindigd of er zijn minder uren besteed dan vooraf was begroot. Bij het domein Ruimte zijn er ook inhuurkosten gedekt uit de subsidie klimaat en energie (€ 38.000) en konden we kosten toerekenen aan de eind 2024 geopende grondexploitaties (€ 79.000). Ook konden we meer uren en dus overhead toerekenen aan projecten of de exploitatie, waardoor er inhuurbudget niet is besteed (€ 50.000). | I | -296 |
Storting voorziening verlofsparen: Deze voorziening bevat de berekende waarde van de uren die conform de CAO ingezet kunnen worden voor het verlofsparen. Met verlofsparen kunnen medewerkers een langere periode verlof nemen. Afhankelijk van de ontwikkeling van het aantal uren moet de voorziening worden aangepast. We hebben nu een storting in deze voorziening nodig vanwege een toename van het aantal spaarverlof uren in 2024. | I | 107 |
Voorziening dubieuze debiteuren: Jaarlijks worden de oude openstaande vorderingen van gemeente Buren beoordeeld. Bij deze analyse hebben we alle openstaande algemene vorderingen opnieuw beoordeeld op haalbaarheid van innen. De voorziening kunnen we met € 159.280 verlagen. Dit komt met name doordat we oude openstaande vorderingen alsnog hebben ontvangen of betalingsafspraken hebben kunnen maken. | I | -159 |
Overige verschillen | I/S | 12 |
Totaal | -461 |