Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
Wij hebben een groot deel van ons vermogen geïnvesteerd in kapitaalgoederen in de vorm van gebouwen, wegen en bruggen, openbare verlichting, groen, riolering en water. Het onderhoud van deze goederen is een kerntaak van de gemeente en van groot belang voor onze inwoners, bedrijven en bezoekers. Het onderhoud van kapitaalgoederen is vastgelegd in beleid- en beheerplannen. In deze paragraaf gaan wij per kapitaalgoed in op het beleid, de kwaliteitsnormen, het onderhoud, de financiële middelen en de risico's die met het onderhoud samenhangen.
Beleidskaders
De verschillende beleidskader zijn vastgelegd in:
- Integraal overzicht beheerplannen openbare ruimte 2020-2025;
- Beleidsplan Begraafplaatsen 2020-2030;
- Beleidsplan Openbare verlichting 2020-2025;
- Beleidsplan Groen 2020-2025;
- Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) (2022 looptijd van 10 jaar).
In 2020 stelde u het beleidskader en de integrale beheerplannen openbare ruimte vast evenals de meerjarenonderhoudsbegroting vastgoed. De beheerplannen zijn gericht op een effectieve inzet van onze middelen om onze leefomgeving en het gemeentelijk vastgoed in de toekomst duurzaam en efficiënt te onderhouden. Naast de kwantiteit van het areaal geven de plannen ook inzicht in de kwaliteit, de kosten en de planning van het onderhoud. Dit betreffen enkel groot onderhoudsmaatregelen. Voor vervangingen worden separaat middelen aangevraagd met uitzondering van het riool. Dit kent een eigen investeringsprogramma via het GRP (Gemeentelijk Riolerings Plan).
Het uitwerkingskader Vastgoed en accommodaties is vastgesteld in de raad van mei 2023. Op basis van dit kader wordt onderzocht of invulling kan worden gegeven aan de bezuinigingsopdracht op de beheer- en onderhoudskosten van gemeentelijk vastgoed.
In onderstaande tabel zijn de beheerplannen opgenomen.
Kapitaalgoed | Jaar van ingang | Jaar tot en met | Loop-tijd | Vastgesteld door de Raad | Actueel | Achterstallig onderhoud | Via voorziening of exploitatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baggeren | 2016 | 2032 | 16 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Voorziening |
Wegen | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Voorziening |
Civieltechnische kunstwerken | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Exploitatie |
Water en riolering | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Voorziening |
Groen | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Exploitatie |
Gebouwen | 2021 | 2035 | 5 | 26-1-2021 | Ja | Nee | Voorziening |
Verlichting | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Exploitatie |
Verkeerstekens en straatmeubilair | 2020 | 2025 | 5 | 19-5-2020 | Ja | Nee | Exploitatie |
Speelgelegenheden (geen beheerplan beschikbaar) | Nee | Nee | Exploitatie |
Ontwikkelingen
In 2024 is er een aanvang gemaakt met het verder uitwerken van bezuinigingstaakstelling binnen het gemeentelijk vastgoed. Dit betekent concreet dat er in 2024 een begin is gemaakt met het "Inventarisatiedocument voorkeursopties vastgoed". M.a.w. wat willen we in de toekomst uiteindelijk toch behouden als gemeentelijk vastgoed en daarvan het in beeld brengen van de structurele financiële consequenties. In relatie hiermee wordt ook nieuw accommodatiebeleid opgesteld voor Dorpshuizen.
Voor onze beheeractiviteiten in de openbare ruimte zijn in 2024 nieuwe asset sheets opgesteld waarbij vooral de arealen en de kosten opnieuw zijn geactualiseerd. Voor nieuwe kwaliteitsafspraken wordt de gemeenteraad een nieuw voorstel voorgelegd.
Risico's
Er zijn 2 risico's te onderscheiden:
- De financiële risico's die ontstaan bij onvoldoende beheermaatregelen die kunnen leiden tot aansprakelijkheidsstellingen vanwege onvoldoende (verkeers)veiligheid alsmede het niet tijdig voldoen aan de maatregelen ten behoeve van verduurzaming van gebouwen.
- Vanwege de actualisatie van de beheergegevens in de openbare ruimte de daarmee samenhangende financiële consequenties die voortvloeien voor de begroting 2026.