Lokale Heffingen
Inleiding
De opbrengsten uit de lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van onze gemeente. In deze paragraaf laten we de ontwikkelingen van de verschillende heffingen zien.
De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen, ook wel retributies genoemd. De opbrengsten van de algemene heffingen behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Onder algemene heffingen verstaan we bijvoorbeeld onroerendezaakbelastingen, hondenbelasting en verblijfsbelasting. Bij bestemmingsheffingen is er een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties. Denk bij bestemmingsheffingen aan de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges.
In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten (zoals de Wet milieubeheer) staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij heffen een deel van de toegestane belastingsoorten. De raad besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt de raad een afzonderlijke verordening vast.
Beleidskaders
De raad stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2024 golden de volgende uitgangspunten:
- De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals lijkbezorgingsrechten en rioolheffing, zien wij af van volledige kostendekking;
- De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het grootste deel van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken;
- Het te hanteren inflatiepercentage voor 2024 is 3,0% (raming CPB).
In het kader van het ZBB-traject heeft uw raad besloten om het tarief rioolheffing voor de inwoners niet te verhogen. Dat betekent dat de voorgestelde tarieven uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) leidend blijven. De kostendekkendheid was hierdoor 96%.
Voor de OZB heeft de raad besloten om de voorgestelde opbrengstverhoging met 2% in 2024 door te voeren.
In deze paragraaf zijn de specifieke verordeningen benoemd bij het hoofdstuk over de specifieke belastingsoort of heffing. De verordening afvalstoffenheffing wordt vastgesteld door de Avri en uitgevoerd door de BSR.
Ontwikkelingen
Verblijfsbelasting - Het nieuwe forfait voor de verblijfsbelasting is in belastingjaar 2024 ingegaan. Campings met vaste staanplaatsen en seizoenplaatsen maken gebruik van dit forfait. Medio maart 2025 zien we de resultaten van dit nieuwe forfait bij de nog te ontvangen aangiften.
Leges - De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) zijn ingegaan op 1 januari 2024. De Wkb is alleen ingevoerd voor omgevingsvergunningen nieuwbouw.
De tarieven leges zijn voor hoofdstuk 1 (Burgerlijke Stand en Reisdocumenten) en hoofdstuk 3 (Horeca, evenementen en Apv) gebaseerd op de nieuwe afdelingstarieven en een verhoging met het inflatiepercentage van 3%.
De tarieven voor hoofdstuk 2 ‘Dienstverlening en besluit in het kader van de Omgevingswet’ zijn opnieuw opgebouwd op basis van de belastingplichten, kengetallen en uurtarieven van de producten. De nieuwe producten zoals milieuleges, modaliteiten (maatwerk) worden voor 2024 goed gemonitord zodat we in de toekomst meer zicht hebben op de realisatie van de aantallen en bij kunnen sturen waar dit nodig is.
Risico's
Vanaf 2026 ontvangen gemeenten minder geld uit het Gemeentefonds. Dit heeft een groot effect op de financiële slagkracht van gemeenten. Op het niveau van de lokale heffingen leidt dit mogelijk tot tariefstijgingen. Immers de OZB, hondenbelasting en toeristenbelasting vormen voor een gemeente de enige mogelijkheid om meer belastinginkomsten te genereren. Onze inwoners krijgen dan te maken met tariefstijgingen.
Eventuele tariefstijgingen leiden mogelijk tot meer bezwaren en /of beroepen.