3. Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Taakvelden
(Bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting 2024
primitief

Begroting
na wijziging

Rekening
2024

Verschil

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-2.195

1.490

-106

-337

-231

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

851

1.181

1.253

1.108

-145

6.3 Inkomensregelingen

1.427

877

928

1.207

279

6.4 WSW en beschut werk

1.995

2.071

2.154

2.169

15

6.5 Arbeidsparticipatie

385

540

551

555

4

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

1.242

1.032

954

950

-5

6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)

1.886

1.997

2.422

2.305

-116

6.71b Begeleiding (WMO)

1.515

1.323

1.648

1.560

-88

6.71c Dagbesteding (WMO)

587

616

662

685

23

6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO

122

120

137

165

28

6.72a Jeugdhulp begeleiding

1.946

1.813

1.748

1.793

45

6.72b Jeugdhulp behandeling

188

188

199

199

0

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

1.341

1.484

1.357

1.461

105

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

361

679

695

714

18

6.73a Pleegzorg

1.331

1.443

512

518

5

6.73b Gezinsgericht

656

201

1.069

1.169

100

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

446

203

599

599

0

6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl

1.834

1.610

2.481

2.515

35

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

310

248

193

152

-41

6.74c Gesloten plaatsing

116

153

13

12

-1

6.81a Beschermd wonen (WMO)

59

61

60

-64

-125

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang

32

38

38

-29

-67

6.82a Jeugdbescherming

498

511

541

691

150

6.82b Jeugdreclassering

25

29

30

19

-11

7.1 Volksgezondheid

1.069

1.507

1.429

1.410

-19

 Totaal Saldo  3. Sociaal domein miv 2023

18.026

21.415

21.567

21.526

-42

Omschrijving

I/S

Bedrag

TV (Taakveld) 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen

I

-315

Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt de gemeente gecompenseerd. Alle kosten die voortvloeien uit deze opvang dekken we uit deze compensatie. Wat we uiteindelijk niet besteden komt ten gunste van het saldo van de jaarrekening en stellen we conform afspraak voor te storten in de reserve Nieuwkomers. De effecten van de inzet van deze reserve moeten zowel ten goede komen aan de doelgroepen nieuwkomers als de inwoners van de gemeente Buren zelf.

TV 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Nieuwkomers

I

118

In 2024 heeft het Rijk het voorschot voor de specifieke uitkering 'onderwijsroute 2023' (voor de kosten scholing o.g.v. de Wet Inburgering) achteraf definitief vastgesteld. Het teveel ontvangen voorschot voor het jaar 2023 was niet begroot voor het terugbetalen daarvan in 2024. Daarnaast zijn er in 2024 in totaal 14 nieuwe (alleenstaande) statushouders (met een lopende aanvraag gezinshereniging) tijdelijk gehuisvest op 14 kamers in 4 verschillende groepswoningen. Er zijn 8 statushouder doorgestroomd van een kamer (na gezinshereniging) naar een zelfstandige woonruimte. Het nadeel is ontstaat vanwege de nieuwe inrichting en verbouwing van 2 groepswoningen én de renovatie van 2 (al sinds 2025) bestaande groepswoningen eind 2024.

TV 6.2 Toegang en eerste lijnsvoorzieningen

I

-112

Vanuit het IZA hebben we een bijdrage gekregen voor zorgtaken die door de gemeente worden bekostigd en die een regionaal karakter hebben. We hebben de POH en het jongerenwerk (deels) gefinancierd uit de IZA middelen. Hierdoor is er een voordeel ontstaan binnen bestaand budget.

TV 6.3 Inkomensvoorzieningen

I

279

Het uiteindelijke overschot op het ontvangen Rijksbudget voor bijstandsuitkeringen in 2024, is achteraf minder groot dan vooraf werd begroot. In 2024 werden in Buren in totaal 79 statushouders gehuisvest. Meer dan verwacht en begroot als gevolg van een tussentijdse bijstelling van de taakstelling. Daardoor gaven we meer geld uit aan bijstandsuitkeringen en we verstrekten ook meer leningen voor volledige woninginrichtingen. Daarnaast verstrekten we meer bijzondere bijstand in 2024 dan in voorgaande jaren.

TV 6.71 Huishoudelijke hulp (WMO) en Begeleiding

I

-182

De bijgestelde begroting 2024 is gebaseerd op basis van toewijzingsgegevens en tariefafspraken. De in- en uitstroom alsmede de gerealiseerde zorgafname baseren we op basis van een prognose. Deze prognose is in de praktijk iets lager uitgevallen dan bij de bestuursrapportage was voorzien.

TV 6.72a,b,c,d; 6.73a,b,c; 6.74 a,b,c; 6,82a,b Jeugdhulp

I

405

De budgetoverschrijding op de verschillende budgetten Jeugdhulp wordt verklaard doordat we zien dat de complexiteit van de zorg toeneemt. De aantallen zien we stabiliseren of zelfs licht dalen. Alleen de gemiddelde zorgkosten per cliënt nemen toe. Dit heeft te maken met duurdere zorgkosten in het algemeen en door het feit dat gezien de complexiteit naar verhouding meer zwaardere trajecten worden ingezet. De overschrijding betreft met name de jeugdbescherming, pleegzorg, dagbesteding, begeleiding en gezinsgerichte interventies. De kosten op jeugdreclassering en crisis jeugdhulp zijn juist afgenomen. Door eerder iets zwaardere interventies in te zetten lijken escalaties wel deels voorkomen te worden.

TV 6.81a Beschermd wonen (WMO)

I

-125

Vanuit centrumgemeente Nijmegen ontvangen wij middelen voor Beschermd Wonen. Deze middelen zijn nog niet volledig ingezet omdat we in 2024 projecten hebben voorbereid om optie starten in 2025. Dat doen we deels regionaal in Rivierenland, samen met andere gemeentes en deels lokaal. De middelen zijn overgeheveld naar 2025 ten behoeve van uitvoering van de voorbereide projecten. Komende jaren verschuift een deel van de verantwoordelijkheid naar de lokale gemeente, er komt dan ook minder budget vanuit CR Nijmegen. Het is dan ook belangrijk om het budget beschikbaar te houden voor wanneer het nodig is.
Ook wordt in 2025 het regionaal plan dak-en thuisloosheid opgeleverd, waar diverse opgaves zullen instaan die we lokaal zullen implementeren. Daar is dit budget eveneens voor bedoeld.
Daarnaast speelt ook de verschuiving van beschermd wonen naar beschermd thuis een rol. Ook hier is de komende jaren extra budget nodig.

TV 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang

I

-67

Vanuit centrumgemeente Nijmegen ontvangen wij middelen voor Maatschappelijke- en vrouwenopvang. De redenen hiervoor zijn dezelfde als bij 6.81b, Beschermd wonen.

Overige verschillen

I/S

-42

Totaal

-41

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2025 13:42:06 met de export van 05/27/2025 13:27:20