Wat heeft het gekost?
Overzicht programma (bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Begroting 2024 primitief | Begroting na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 30.059 | 28.579 | 33.062 | 33.050 | -12 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 4.345 | 3.899 | 5.246 | 4.912 | -334 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 963 | 1.185 | 1.253 | 1.237 | -15 | |
6.3 Inkomensregelingen | 5.970 | 5.244 | 6.090 | 6.451 | 361 | |
6.4 WSW en beschut werk | 2.135 | 2.116 | 2.311 | 2.200 | -111 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 385 | 540 | 551 | 555 | 4 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.379 | 1.163 | 1.119 | 1.156 | 37 | |
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) | 1.886 | 1.997 | 2.422 | 2.305 | -116 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | 1.515 | 1.323 | 1.648 | 1.560 | -88 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | 587 | 616 | 662 | 685 | 23 | |
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO | 122 | 120 | 137 | 165 | 28 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 1.946 | 1.813 | 1.748 | 1.793 | 45 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | 188 | 188 | 199 | 199 | 0 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 1.341 | 1.484 | 1.357 | 1.461 | 105 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 361 | 679 | 695 | 714 | 18 | |
6.73a Pleegzorg | 1.331 | 1.443 | 512 | 518 | 5 | |
6.73b Gezinsgericht | 656 | 201 | 1.069 | 1.169 | 100 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 446 | 203 | 599 | 599 | 0 | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl | 1.834 | 1.610 | 2.481 | 2.515 | 35 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 310 | 248 | 193 | 152 | -41 | |
6.74c Gesloten plaatsing | 116 | 153 | 13 | 12 | -1 | |
6.81a Beschermd wonen (WMO) | 186 | 61 | 209 | 84 | -125 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | 63 | 38 | 287 | 204 | -83 | |
6.82a Jeugdbescherming | 498 | 511 | 541 | 691 | 150 | |
6.82b Jeugdreclassering | 25 | 29 | 30 | 19 | -11 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.471 | 1.716 | 1.689 | 1.693 | 4 | |
Baten | -12.033 | -7.164 | -11.494 | -11.524 | -30 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -6.540 | -2.408 | -5.352 | -5.249 | 103 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -111 | -4 | 0 | -129 | -129 | |
6.3 Inkomensregelingen | -4.543 | -4.367 | -5.162 | -5.244 | -82 | |
6.4 WSW en beschut werk | -141 | -45 | -157 | -31 | 126 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -137 | -131 | -164 | -206 | -41 | |
6.81a Beschermd wonen (WMO) | -127 | 0 | -149 | -149 | 0 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | -31 | 0 | -249 | -233 | 16 | |
7.1 Volksgezondheid | -402 | -209 | -261 | -283 | -22 | |
Saldo taakvelden | 18.026 | 21.414 | 21.567 | 21.526 | -42 |
Taakvelden | Rekening | Begroting 2024 | Begroting | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -2.195 | 1.490 | -106 | -337 | -231 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 851 | 1.181 | 1.253 | 1.108 | -145 | |
6.3 Inkomensregelingen | 1.427 | 877 | 928 | 1.207 | 279 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1.995 | 2.071 | 2.154 | 2.169 | 15 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 385 | 540 | 551 | 555 | 4 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.242 | 1.032 | 954 | 950 | -5 | |
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) | 1.886 | 1.997 | 2.422 | 2.305 | -116 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | 1.515 | 1.323 | 1.648 | 1.560 | -88 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | 587 | 616 | 662 | 685 | 23 | |
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO | 122 | 120 | 137 | 165 | 28 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 1.946 | 1.813 | 1.748 | 1.793 | 45 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | 188 | 188 | 199 | 199 | 0 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 1.341 | 1.484 | 1.357 | 1.461 | 105 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 361 | 679 | 695 | 714 | 18 | |
6.73a Pleegzorg | 1.331 | 1.443 | 512 | 518 | 5 | |
6.73b Gezinsgericht | 656 | 201 | 1.069 | 1.169 | 100 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 446 | 203 | 599 | 599 | 0 | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl | 1.834 | 1.610 | 2.481 | 2.515 | 35 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 310 | 248 | 193 | 152 | -41 | |
6.74c Gesloten plaatsing | 116 | 153 | 13 | 12 | -1 | |
6.81a Beschermd wonen (WMO) | 59 | 61 | 60 | -64 | -125 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | 32 | 38 | 38 | -29 | -67 | |
6.82a Jeugdbescherming | 498 | 511 | 541 | 691 | 150 | |
6.82b Jeugdreclassering | 25 | 29 | 30 | 19 | -11 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.069 | 1.507 | 1.429 | 1.410 | -19 | |
Totaal Saldo 3. Sociaal domein miv 2023 | 18.026 | 21.415 | 21.567 | 21.526 | -42 |
Omschrijving | I/S | Bedrag |
---|---|---|
TV (Taakveld) 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen | I | -315 |
Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt de gemeente gecompenseerd. Alle kosten die voortvloeien uit deze opvang dekken we uit deze compensatie. Wat we uiteindelijk niet besteden komt ten gunste van het saldo van de jaarrekening en stellen we conform afspraak voor te storten in de reserve Nieuwkomers. De effecten van de inzet van deze reserve moeten zowel ten goede komen aan de doelgroepen nieuwkomers als de inwoners van de gemeente Buren zelf. | ||
TV 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Nieuwkomers | I | 118 |
In 2024 heeft het Rijk het voorschot voor de specifieke uitkering 'onderwijsroute 2023' (voor de kosten scholing o.g.v. de Wet Inburgering) achteraf definitief vastgesteld. Het teveel ontvangen voorschot voor het jaar 2023 was niet begroot voor het terugbetalen daarvan in 2024. Daarnaast zijn er in 2024 in totaal 14 nieuwe (alleenstaande) statushouders (met een lopende aanvraag gezinshereniging) tijdelijk gehuisvest op 14 kamers in 4 verschillende groepswoningen. Er zijn 8 statushouder doorgestroomd van een kamer (na gezinshereniging) naar een zelfstandige woonruimte. Het nadeel is ontstaat vanwege de nieuwe inrichting en verbouwing van 2 groepswoningen én de renovatie van 2 (al sinds 2025) bestaande groepswoningen eind 2024. | ||
TV 6.2 Toegang en eerste lijnsvoorzieningen | I | -112 |
Vanuit het IZA hebben we een bijdrage gekregen voor zorgtaken die door de gemeente worden bekostigd en die een regionaal karakter hebben. We hebben de POH en het jongerenwerk (deels) gefinancierd uit de IZA middelen. Hierdoor is er een voordeel ontstaan binnen bestaand budget. | ||
TV 6.3 Inkomensvoorzieningen | I | 279 |
Het uiteindelijke overschot op het ontvangen Rijksbudget voor bijstandsuitkeringen in 2024, is achteraf minder groot dan vooraf werd begroot. In 2024 werden in Buren in totaal 79 statushouders gehuisvest. Meer dan verwacht en begroot als gevolg van een tussentijdse bijstelling van de taakstelling. Daardoor gaven we meer geld uit aan bijstandsuitkeringen en we verstrekten ook meer leningen voor volledige woninginrichtingen. Daarnaast verstrekten we meer bijzondere bijstand in 2024 dan in voorgaande jaren. | ||
TV 6.71 Huishoudelijke hulp (WMO) en Begeleiding | I | -182 |
De bijgestelde begroting 2024 is gebaseerd op basis van toewijzingsgegevens en tariefafspraken. De in- en uitstroom alsmede de gerealiseerde zorgafname baseren we op basis van een prognose. Deze prognose is in de praktijk iets lager uitgevallen dan bij de bestuursrapportage was voorzien. | ||
TV 6.72a,b,c,d; 6.73a,b,c; 6.74 a,b,c; 6,82a,b Jeugdhulp | I | 405 |
De budgetoverschrijding op de verschillende budgetten Jeugdhulp wordt verklaard doordat we zien dat de complexiteit van de zorg toeneemt. De aantallen zien we stabiliseren of zelfs licht dalen. Alleen de gemiddelde zorgkosten per cliënt nemen toe. Dit heeft te maken met duurdere zorgkosten in het algemeen en door het feit dat gezien de complexiteit naar verhouding meer zwaardere trajecten worden ingezet. De overschrijding betreft met name de jeugdbescherming, pleegzorg, dagbesteding, begeleiding en gezinsgerichte interventies. De kosten op jeugdreclassering en crisis jeugdhulp zijn juist afgenomen. Door eerder iets zwaardere interventies in te zetten lijken escalaties wel deels voorkomen te worden. | ||
TV 6.81a Beschermd wonen (WMO) | I | -125 |
Vanuit centrumgemeente Nijmegen ontvangen wij middelen voor Beschermd Wonen. Deze middelen zijn nog niet volledig ingezet omdat we in 2024 projecten hebben voorbereid om optie starten in 2025. Dat doen we deels regionaal in Rivierenland, samen met andere gemeentes en deels lokaal. De middelen zijn overgeheveld naar 2025 ten behoeve van uitvoering van de voorbereide projecten. Komende jaren verschuift een deel van de verantwoordelijkheid naar de lokale gemeente, er komt dan ook minder budget vanuit CR Nijmegen. Het is dan ook belangrijk om het budget beschikbaar te houden voor wanneer het nodig is. | ||
TV 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | I | -67 |
Vanuit centrumgemeente Nijmegen ontvangen wij middelen voor Maatschappelijke- en vrouwenopvang. De redenen hiervoor zijn dezelfde als bij 6.81b, Beschermd wonen. | ||
Overige verschillen | I/S | -42 |
Totaal | -41 |